Wil jij stoppen met piekeren? Deze 10 tips helpen je vooruit!

stoppen met piekeren

Zoek jij al langer naar een manier om te stoppen met piekeren, maar weet je niet goed hoe? Vind je het moeilijk je negatieve gedachten om te zetten naar positieve? In dit artikel vertel ik je wat jij kan doen om piekeren af te leren. 

10 Tips om te stoppen met piekeren 

Piekeren kost nodeloos veel energie. Je blijft maar denken over die verkeerde keuze in het verleden. Of over dat dilemma dat er nog aan zit te komen. In feite doe je op zo’n moment alles behalve het juiste: leven in het nu. 

Pas als je echt kunt voelen en ervaren waar je nu staat, leef je echt je leven. Natuurlijk mag je nadenken over keuzes in de toekomst of mijmeren over het verleden. Maar blijf er niet in hangen. Dat levert je alleen maar stress en onrust op. 

Deze 10 tips gaan je helpen!

1. Word je bewust van je gedachtenpatroon

De eerste stap die je moet zetten is meteen de belangrijkste. Piekeren begint met negatieve gedachten. Die gedachten geef je onbewust aandacht, waardoor ze uit kunnen groeien tot een waar negatief piekermonster. 

Om dat piekermonster uit te schakelen, moet je dus eerst weten welke gedachten eraan voorafgaan. Houd je daarom een tijdje heel bewust bezig met je gedachten. 

Hoe werkt jouw brein toe naar die piekerclimax, die jouw gedachtenstroom overneemt? Zodra je antwoord hebt op deze vraag, kun je dit proces beïnvloeden.

2. Train je gedachten 

Je gedachten kun je namelijk trainen. Dat doe je door in eerste instantie te checken of ze wel reëel zijn. Als jij maar vaak genoeg denkt dat honden het altijd op jou gemunt hebben, ga je daar vanzelf in geloven. 

Het gevolg? Je gaat je naar die overtuiging gedragen. Niet handig als je een hond tegenkomt… 

Vraag je de volgende dingen af:

  • Hoe weet ik zo zeker dat iedere hond het op mij gemunt heeft? Met andere woorden: is het wel waar wat ik denk?
  • Zijn er ook wel eens situaties geweest waarin een ontmoeting met een hond wél goed ging?
  • Voor welke helpende gedachte kan ik mijn eerste negatieve gedachte inruilen?

Het is vooral belangrijk dat de helpende gedachte die je formuleert, voor jou geloofwaardig is. Denken dat je vanaf nu gewoon nooit meer bang gaat zijn van honden, is waarschijnlijk te veel gevraagd. 

3. Bouw een piekermoment in 

Ook een piekermoment kan je helpen. Dat is een korte periode van bijvoorbeeld 10 minuten waarin je zoveel mag piekeren als je wilt. Al je zorgen, zaken waar je iedere dag opnieuw over nadenkt en gevoelens krijgen even vrij spel. 

Na die 10 minuten kap je je gedachtenstroom af. Ga iets totaal anders doen. 

Deze strategie werkt, omdat je je piekergedachten serieus mag nemen. Toch krijgen ze niet meer de kans je leven over te nemen, omdat je je piekermoment zo duidelijk afgebakend hebt. Zo train je om minder vaak dezelfde gedachten te hebben die maken dat je piekeren gaat.

Gek genoeg vind je vaak antwoorden door juist niet over je dilemma na te denken. Het heeft dus absoluut zin om je piekergedachten te bewaren voor een kort, duidelijk afgebakend moment.

4. Zoek afleiding

Zo’n piekermoment werkt alleen als je na die 10 minuten ook echt stopt met nadenken over alle lastige dingen in je leven. 

Het is belangrijk dat je daarna radicaal afscheid neemt van je gedachten. Zoek daarom afleiding. Werk in de tuin, ga sporten, lees een boek of doe iets anders waar je je hoofd bij nodig hebt. 

Dit geldt natuurlijk ook voor andere momenten waarop je jezelf op piekeren betrapt. Hoe moeilijk het ook is, verplicht jezelf iets anders te gaan doen. Uiteindelijk ben je jezelf er dankbaar voor. 

5. Ga uitdagingen aan 

Als je altijd uitgaat van het negatieve, is de kans groot dat je risicovolle situaties het liefst vermijdt. Dat is natuurlijk veilig, maar niet per se goed voor je ontwikkeling. 

Stap daarom regelmatig uit je comfortzone. Niet om jezelf te pijnigen, maar om erachter te komen wat in dit soort situaties wél goed gaat. 

Waarschijnlijk wordt duidelijk dat dingen veel vaker goed gaan dan je bij voorbaat dacht. En lopen ze toch mis? Dan heb je een prachtig leermoment te pakken. Niets meer, niets minder. 

6. Leer ontspannen

Piekeren levert een hoop stress op. Door de constante, negatieve stroom aan gedachten weet je niet meer hoe je je moet ontspannen

De kans is groot dat je door je vermoeidheid alleen nog maar meer gaat piekeren. 

Zoek daarom actief naar manieren waarop jij je volledig kan ontspannen. Of waarop je met iets totaal anders bezig bent.

Je zult merken dat je meer energie krijgt als je af en toe de kans krijgt je hoofd leeg te maken. En meer energie betekent minder piekeren!

7. Werk eens positieve scenario’s uit

Eerder in dit artikel beschreef ik al de invloed die je hebt op je gedachten. Dingen waar je veel nadruk op legt, daarover kun je gaan piekeren. Vraag jezelf af welke tips jij kunt gebruiken om dit te verminderen. Want ook jij kunt veranderen!

Hetzelfde geldt voor positieve gedachten. Je krijgt er vertrouwen door. Stel jezelf tot doel om je te beoefenen in positieve scenario’s en te stoppen met piekeren.

Als je voor een spannende situatie staat, benadruk dan eens het meest positieve scenario in je hoofd. Wat gebeurt er in het beste geval? Misschien loopt die hond je wel ongeïnteresseerd voorbij. 

Onthoud dat alles wat je aandacht geeft, groeit. 

8. Accepteer dat je geen volledige controle op het leven hebt

Soms pieker je je suf over een onderwerp waar je zelf niets over te zeggen hebt. Neem het coronavirus. Als je continu bezig bent met het virus, slokt dat heel veel tijd en energie op. Omdat het de situatie niet gaat veranderen, kun je het beter leren loslaten.

Accepteer dat het virus er is en dat je minder leuke dingen kan doen dan je zou willen. In plaats daarvan kijk je naar de dingen waar je wel controle op hebt. Wat kun je nog wel doen om je leven leuk te houden? 

9. Deel je zorgen met vrienden of familie

Als je merkt dat bovenstaande tips je niet voldoende helpen, is het raadzaam over je zorgen te praten. Wanneer je je negatieve gedachten deelt, breng je al pratende meer overzicht in het geheel. 

Kijk eens rond in je familie en je vriendengroep en vraag je daarbij het volgende af:

  • Wie van deze mensen vertrouw je volledig? 
  • Wie kan goed luisteren, zonder ongevraagd advies te geven?

Kortom: je zoekt naar een persoon die jou verder kan helpen door aandachtig naar je overpeinzingen te luisteren. Die je de ruimte geeft je eigen oplossingen te vinden. 

10. Onderzoek je angsten

En mocht je er dan achter komen dat ook praten met vrienden niet afdoende helpt… dat je angsten en zorgen blijven bestaan. Gelukkig zijn er ook dan mensen die jou kunnen bijstaan. 

Een professional (dit kan een psycholoog of coach zijn) geeft je de kans je zorgen met andere ogen te bekijken. En erachter te komen wat de onderliggende oorzaak is van je negatieve gedachten. 

Hoe fijn is het als je het niet meer allemaal zelf hoeft te doen?

Piekeren afleren is te doen!

Al is het niet de makkelijkste taak die je ooit hebt gehad, ook jij kunt piekeren afleren. Het belangrijkste is dat je je bewust bent van je gedachten en dat je waar nodig hulp inschakelt. Laat bovenstaande tips je helpen.

Ik ben benieuwd welke tip jou heeft doen stoppen met piekeren. Laat je het me weten in een reactie? 

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *