Verminder je stress met deze 30 tips!

stress verminderen

Vind jij het moeilijk om te ontspannen? Dan is de kans groot dat je stressniveau te hoog is. Hoog tijd om dat niveau te verlagen dus!

Maar stress verminderen is zo makkelijk nog niet. Daarom geef ik 30 tips die bijdragen aan een meer ontspannen leven. 

1. Beslis bewust 

Wanneer je gestrest bent, zie je door de bomen het bos niet meer. Op je werk moet je nog zoveel doen en thuis is dat niet minder. 


Ga eens bewust na welke dingen op je to-do-lijst prioriteit hebben. Maak vervolgens een logische, haalbare planning op basis van je bevindingen. Alleen al de wetenschap dat niet alles tegelijk hoeft, brengt rust in je hoofd. 

2. Leef in een opgeruimde omgeving

Stress betekent chaos in je hoofd. Een rommelig huis is ook chaotisch en versterkt je gevoel van stress alleen maar. Als je onder spanning staat, voel je bovendien niet de ruimte je huis op te ruimen. 

Toch moet je die vicieuze cirkel doorbreken. De handigste manier om dat te doen, is door orde te brengen in de chaos bij je thuis.

Probeer het maar eens. Ik weet zeker dat je je rustiger voelt in een geordend huis. 

In een opgeruimde kamer voelt men zich ook opgeruimd.

E. von Feuchtersleben, Oostenrijks dichter, filosoof en geneeskundige 

3. Maak een overzicht van taken

Vaak verlies je overzicht als je stress hebt. Alle taken die je te binnen schieten, komen als een dikke muur op je af. Daar word je niet rustiger van. 

Ga daarom eens na welke dingen je allemaal moet doen. Niet alleen in je hoofd; schrijf ze op. Je creëert met zo’n lijstje overzicht en orde. Laat dat nu precies zijn wat jij nodig hebt.

Wijze besluiten worden slechts genomen met een overzicht van het geheel; om ver te zien moet men van de hoogte uit zien.

Madame Swetchine, Russisch-Frans auteur

4. Vermijd te veel cafeïne, suiker en alcohol

Een overdaad aan cafeïne, suiker of alcohol geeft je op de korte termijn een heerlijk gevoel. Suiker en cafeïne geven je die “high” die je nodig hebt om te presteren. Alcohol brengt juist ontspanning.

Dat lijkt heel leuk. Toch brengen deze middelen je op de lange termijn weinig goeds. Je raakt na die “high” alleen maar vermoeider, waardoor je slechter functioneert. Dat bevordert je gevoel van stress niet… 

5. Beweeg meer en eet gezond

Doe daarom het tegenovergestelde: ga bewust met je lichaam om. Beweeg regelmatig en eet vooral gezond. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je gezonde lunch maak je de avond van tevoren al klaar en je neemt eens een keer extra de trap. 

Na een tijdje ga je merken dat deze gezonde leefstijl je veerkrachtiger maakt. Met andere woorden: je bent beter bestand tegen stress.  

6. Zorg voor structuur en ritme

Net als gezonde voeding en beweging helpt structuur je van je stressgevoel af. Sta daarom iedere dag rond dezelfde tijd op. Creëer daarnaast een routine die je iedere dag aanhoudt. 

De valkuil is natuurlijk het weekend. Hoe fijn is het om dan even lekker uit te slapen en de hele dag niets te doen? Toch schuilt juist daarin het gevaar van een terugval. 

7. Stop met multitasken

Waar je ook mee moet stoppen is multitasken. Mensen (ja, ook vrouwen) zijn daar veel slechter in dan gedacht. Sterker nog, we kunnen het niet. Multitasken levert dus alleen maar meer stress op. 

Hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner deed er onderzoek naar. In het filmpje zie je wat hij daaruit concludeerde. 

8. Plan bewust vrije tijd in je agenda

Waarom zou je tijd inplannen voor vrije tijd? Jij weet net zo goed als ik wat er gebeurt als je die vrije tijd niet inplant: je neemt hem niet. Integendeel, je werkt hard door om je steeds langer wordende to-do-lijst leeg te maken. 

Geef jezelf liever af en toe een adempauze. Je zult zien dat je daardoor niet alleen uitrust, maar ook productiever wordt. 

9. Beperk social media tijd

Social media is net als suiker: ze zijn nauwelijks te weerstaan. Veel mensen zien social media als een vorm van ontspanning. 

In zekere zin klopt dat natuurlijk; al die kattenfilmpjes zijn ontzettend vermakelijk. Er is echter ook een andere kant. 

Social media geven je continu nieuwe prikkels. Je moet dus steeds nieuwe informatie verwerken. Tot rust komen is er niet meer bij. Beperk daarom de tijd die je op je favoriete kanalen doorbrengt. 

10. Plan vaker mini-pauzes in

Als je het druk hebt, ben je vaak geneigd zoveel mogelijk uren van de dag bezig te zijn met je taken. Daar word je echter niet productiever van. 

Voor zowel lichaam als geest is het goed om regelmatig korte pauzes te houden. Door die rustmomenten concentreer je je tijdens de werkuren veel makkelijker. Je krijgt meer voor elkaar, waardoor je stress afneemt. 

11. Ga vaker de natuur in

Als je even kan, adviseer ik je om tijdens die mini-breaks naar buiten te gaan. Frisse lucht en natuur doen wonderen. Ook om stress te voorkomen. 

Onderzoek wijst uit dat de hersenwerking van mensen verandert als ze regelmatig in een groene omgeving zijn. Het herstelt bijvoorbeeld je cognitieve functies, waardoor je beter geconcentreerd kunt blijven. 

12. Wees assertiever

Blijven mensen je steeds maar vragen dingen voor hen te doen? Dat kan je stressniveau aardig laten toenemen. Geef daarom eerder je grenzen aan, zodat de ander niet over je heen kan lopen.

Het is niet zo makkelijk om vanaf nu ineens altijd voor jezelf op te komen. In een eerder artikel gaf ik tips, zodat het ook jou lukt om assertiever te zijn.

13. Neem eens bewust een dag vrij

Een dag helemaal voor jezelf. Niemand met wie je rekening hoeft te houden en niks op je agenda. Hoe klinkt dat? Goed, toch?

Ook jij kunt zo’n dag beleven. Neem eens een dagje vrij van je werk. Daar hoeft niet eens een aanleiding voor te zijn. 

Plan op die dag helemaal niks en doe alleen waar je zin in hebt. Maak bijvoorbeeld een lekkere wandeling door de natuur. 

14. Breek met mensen die je leegzuigen

Heb jij ze in je omgeving, van die mensen die alle energie uit je vandaan zuigen? Ze zeuren alleen maar en zijn vooral met hun eigen sores bezig. 

Vraag je eens af welke mensen in je omgeving je alleen maar energie kosten. Neem bewust afstand van hen. Dat is niet makkelijk, maar het levert je wel energie op. En meer energie staat gelijk aan minder stress. 

15. Schrijf de stress(-gedachten) van je af

Ook een dagboek kan je helpen in tijden van stress. Wanneer je al jouw negatieve gedachten op papier zet, orden je ze meteen. 

Intussen weet je dat stress te vergelijken is met chaos in je hoofd. Hoe heerlijk is het dan om met zo’n dagboek orde aan te brengen in je chaotische brein? 

16. Praat met anderen

Vraag ook eens aan anderen hoe zij omgaan met stressvolle situaties. Wat doen zij om hun stressniveau te verlagen? Of beter nog, om overmatige spanningen te voorkomen?

Anderen hebben vaak inzichten die jou nog onbekend zijn. Die brengen je op nieuwe ideeën, waar jij degene van uitprobeert die passen bij jouw karakter. Wie weet levert het je een compleet nieuwe anti-stress-strategie op!

17.Maak keuzes 

Dat je to-do-lijst alleen maar langer wordt, kent natuurlijk een oorzaak. Misschien neem jij wel te veel taken op je, waardoor je het overzicht verliest. 

Zet al je rollen en taken daarom eens op papier. Zo’n lijst geeft je een beeld van alle ballen die je in de lucht probeert te houden. 

Zijn het er te veel? Schrap dan enkele taken. Of zelfs een hele rol. Vraag anderen daarbij gerust om hulp.  

18. Kies bij extra stress bewust voor de vertraging

In stressvolle situaties gaat alles snel. Je hebt nergens tijd voor en je racet alleen maar van hot naar her. Wanneer dat klinkt als een samenvatting van jouw dagelijkse realiteit, is het tijd voor wat extra vertraging.

Doe even rustiger aan. Wees je bewust van wat je doet. Geniet van iets moois. Het geeft je hersenen de ruimte om tot rust te komen. 

19. Doe een medische check

Langdurige stress heeft zijn uitwerking op je lichaam. Anderzijds kan een lichaam dat uit balans is ook stress veroorzaken. In beide gevallen is het goed om te weten of je lijf in staat is te doen wat je ervan vraagt.

Laat daarom je bloed prikken op afwijkingen. Een gebrek aan bepaalde vitaminen kan je lichaam al behoorlijk uit evenwicht brengen. Het is een kleine moeite om ze aan te vullen.  

20. Laat los dat je van alles “moet”

Hoe meer je van jezelf “moet”, hoe heviger je stressbeleving is. Een beetje “moeten” is oké. Het houdt je scherp. Als dat gevoel van verplichting echter baas wordt over jouw gedachten, is het zaak om in te grijpen.

Vraag je dan af welke dingen écht moeten en stop met andere energievreters. Wees streng in je selectie. Laat desnoods iemand meekijken. 

21. Houd een dagboek bij

Een dagboek is niet alleen handig om je gedachten in van je af te schrijven. Het geeft je ook inzichten in je dagelijkse bezigheden.

Maak iedere dag een lijstje met je activiteiten en gedachten. Zet er ook bij welk gevoel je ervan krijgt en hoe je energieniveau aan het eind van de dag is. Na een tijdje leer je welke zaken stress veroorzaken.

Dagboek schrijven is fotograferen met potlood.

Wim Kan

22. Ga na of je dingen op een andere manier kunt doen

In navolging op mijn vorige tip raad ik je aan je bevindingen goed te analyseren. Vraag je dus niet alleen af welke dingen aan jouw stressgevoel ten grondslag liggen, maar pas waar nodig je levensstijl aan. 

Dat kan zijn op het gebied van voeding en beweging, maar ook op activiteitenniveau. Misschien doe je wel veel te veel. 

23. Neem echte rustmomenten

Als je gestrest bent, neem je waarschijnlijk weinig tijd voor echte pauzes. Je kop thee drink je tijdens je werk wel op en je lunch eet je zo snel mogelijk weg. 

Juist die pauzes zijn belangrijk voor jouw gevoel van ontspanning. Neem de tijd om in alle rust en zonder afleiding van je kop thee of lunch te genieten. 

24. Durf een ander teleur te stellen

Doe jij altijd alles wat een ander van je vraagt? Dat is hartstikke lief, maar werkt ook stressverhogend. Voor je het weet kom je door je pleasende karakter niet eens meer toe aan je eigen taken. 

Schud dat pleasegedrag van je af. Stel een ander teleur, zodat je jezelf niet teleurstelt. Dat is niet makkelijk, maar wel essentieel. 

25. Stel verandering niet uit

Voel je aan heel je lijf dat je leven veel te druk is? Dat de stress z’n tol begint te eisen? Dan is het echt tijd om die waarschuwingssignalen serieus te nemen. 

Ga actief aan de slag met een stappenplan richting een rustiger leven. Ook al heb je daar voor je gevoel helemaal geen tijd voor. De investering van nu scheelt je later een hoop kopzorgen en fysieke ongemakken. 

26. Verwen jezelf

Een onderdeel van je stappenplan naar een relaxter leven is een dagelijkse portie verwennerij. Bedenk waar je echt ontspannen van wordt. Dat kan een warm bad zijn, een massage, een goed boek of iets totaal anders.

Implementeer die ontspanningsmomenten dagelijks in je schema. Die tijd is van jou en van niemand anders. 

27. Leer je lijf te ontspannen 

Soms is het niet zo simpel dat je na een warm bad weer helemaal zen bent. Je hebt dan meer nodig om tot complete rust te komen. 

Ook met behulp van ademhalingsoefeningen kun je bewust ontspanning opzoeken. Online zijn duizenden oefeningen te vinden die jou begeleiden naar totale ontspanning. 

Lukt het daarmee nog niet? Kijk dan eens of iemand je kan begeleiden.

28. Goed genoeg is ook echt goed genoeg

Een typische eigenschap die veel stress oplevert, is perfectionisme. Niets is goed genoeg. Dat betekent ook dat taken nooit af zijn. 

Het gevolg? Je takenlijst wordt alleen maar langer. Vraag je af wat het ergste is wat er kan gebeuren als je een opdracht goed genoeg uitvoert in plaats van perfect. 

Het is leuk wanneer iedereen tevreden is over je werk, maar niemand heeft er iets aan als jij uiteindelijk met een burn-out thuis zit

29. Plan na overmatige stress extra hersteltijd in

Een heftige situatie, zoals de ziekte van een naaste, kan overmatige stress veroorzaken.

Je voorkomt dit soort situaties niet altijd. Waar je wél controle op hebt, is op je eigen reactie. Hoe ga je met de nieuwe omstandigheden om? 

In het beste geval maak je na een heftige periode meer tijd voor jezelf vrij. Vergelijk het maar met hersteltijd na een periode van ziekte. 

30. Schakel professionele hulp in 

Misschien heb je alle tips al wel eens uitgeprobeerd, maar lukt het nog steeds niet de stress volledig uit je leven te verbannen. In dat geval heb je baat bij professionele hulp. 

Een therapeut of coach kan met jou samen de vinger op de zere plek krijgen. Dieperliggende oorzaken kunnen ook worden aangepakt. Je gaat verder dan de symptoombestrijding. 

Dit soort begeleiding brengt je altijd nieuwe inzichten. Voel je dus niet bezwaard een professional in te schakelen. 

Investeer in je ontspannen ik

Ik hoop dat je, mede door deze tips, een stress-arm bestaan opbouwt. Want de wereld is zo mooi als je er met een ontspannen blik naar kunt kijken. 

Wanneer ervaar jij stress? En hoe ga je daarmee om? Ik kijk uit naar je reactie!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *