Je onzekerheid overwinnen? Volg deze 12 tips!

onzekerheid overwinnen

Een gebrek aan zelfvertrouwen staat je levensgeluk aardig in de weg. Je kunt je moeilijk ontspannen en twijfelt aan alles. Je onzekerheid overwinnen biedt jou toegang tot een prettiger en gemakkelijker leven. 

Ben jij wel toe aan een meer zelfverzekerde versie van jezelf? Lees dan deze 12 tips!

1. Je bent goed zoals je bent

De eerste tip klinkt makkelijker dan hij is: weet dat je goed bent zoals je bent. Kun je niet zo mooi zingen als je zus? Maakt niet uit. Lukt het jou niet een heerlijk diner op tafel te zetten met kerst? Geen zorgen.

Jij hebt andere kwaliteiten en ook jij bent, net als ieder ander, een uniek persoon. Je hoeft niet overal de beste in te zijn. Zowel jouw goede als je minder goede eigenschappen maken wie je bent. 

Leg jezelf niet te veel druk op. Laat anderen van je denken wat ze willen. 

Jij bent jij. En dat is goed. 

2. Denk positiever over jezelf

Nogal wat mensen denken negatief over zichzelf. Die gedachten komen vanuit henzelf, of worden getriggerd door de perfecte plaatjes die anderen in de (sociale) media tentoonspreiden. 

Als je je onzekerheid wilt overwinnen, kun je beter nagaan met welke dingen je zelf blij en gelukkig bent. 

Vergelijk jezelf daarom niet constant met de mensen die op je socials voorbij komen. Houd ook eens een dagboek bij. Schrijf daarin dagelijks de dingen op die je positief vindt aan jezelf. Een paar voorbeelden:

  • Ik heb een gezonde maaltijd gekookt.
  • Ik ben bij mijn moeder op bezoek geweest. 

3. Durf je eigen weg te gaan

Als je je écht minder onzeker wilt voelen, is je eigen weg bewandelen een mooie stap. Dat is nog niet zo makkelijk, omdat je jezelf daarmee in de schijnwerpers zet. Vooral als die eigen weg wat onconventioneel is. 

Als je meegaat in de stroom, omdat dat van je verwacht wordt, maak je daarmee veel mensen gelukkig. Maar behoor je zelf ook tot die groep? 

En ben je zelf niet het belangrijkst? 

Waag die sprong in het diepe. Maak die reis, zeg je baan op, begin je eigen bedrijf, wat dan ook! Alleen jij bepaalt hoe jouw pad eruit ziet. En pas als je die vrijheid neemt, verdwijnt die vervelende onzekerheid vanzelf naar de achtergrond. 

4. Neem een zelfverzekerde houding aan

Voel je je onzeker? Houd dan jezelf voor de gek. Het werkt namelijk.

Als jij je zelfverzekerder voordoet dan je daadwerkelijk bent, zien anderen jou ook als een zeker persoon. Ze gaan je daardoor ook zo behandelen. Jij voelt je daardoor op jouw beurt echt zekerder over jezelf, waardoor je niet meer hoeft te doen alsof. 

Verander niet in één keer alles aan je houding. De kans is klein dat je dan serieus genomen wordt. Denk aan subtiele dingen:

  • loop meer rechtop
  • kijk mensen in hun ogen aan
  • geef anderen een stevige handdruk

5. Benoem elke dag dingen waar je dankbaar voor bent

Eerder benoemde ik al het dagboekje voor positieve gedachten. In zo’n dagboek kun je ook de dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent. 

Die extra nadruk op dankbaarheid maakt van jou een blijer en meer tevreden persoon. Het zorgt er bovendien voor dat je je hersenen traint in positiviteit. 

Doordat je je positiever en meer tevreden voelt, glijdt de onzekerheid sneller van je af. Die heeft namelijk niets meer om aan vast te blijven plakken. 

6. Nuanceer en relativeer 

Fouten maken is één ding. Jezelf erop blijven aanspreken is een tweede. Stel, je vrienden komen bij je eten. Op het laatste moment herinner je je dat één van hen vegetarisch eet. Daar heb je geen rekening mee gehouden en de winkels zijn al dicht. 

Voor onzekere mensen is dit reden voor stress. Terwijl je op dit soort momenten ook kunt kijken hoe je je probleem op een creatieve manier kunt oplossen. 

Zo’n fout is niet het einde van de wereld. Sterker nog, hij geeft je een tijd later nog gespreksstof. Wees daarom niet te streng voor jezelf. Nuanceer, relativeer en lach erom waar het kan. 

7. Praat met anderen en lees boeken

Om je heen bevinden zich nogal wat andere onzekere mensen. Je ziet het alleen niet altijd aan hen. Vooral die mensen die nu zelfverzekerd naar de wereld kijken, zijn een bron van inspiratie voor jou. 

Praat met hen, vraag hoe zij met onzekerheden omgaan. Neem iets mee van hun kijk op de wereld. Bepaal daarbij wel altijd welke tips daadwerkelijk bij jouw karakter passen. 

Ook boeken over onzekerheid en zelfvertrouwen geven je een bredere kijk op het onderwerp. Een boek dat vol staat met praktische tips is De verborgen wijsheid van spanning, stress, zorgen en onzekerheid van Sheryl Paul.  

8. Durf nieuwe dingen te doen

Nieuwe dingen ondernemen is spannend. Dat is niks voor onzekere mensen, denk je misschien. 

Toch zet juist die spanningsprikkel jouw onzekerheid om in zelfvertrouwen. Als je maar doorzet. Laat die beren er zijn, maar durf ze ook aan de kant te zetten. Je hoeft niet voor alle scenario’s een oplossing te hebben om toch te kunnen beginnen.

Nadat je die spannende onderneming hebt volbracht, schiet je zelfvertrouwen omhoog. Je hebt het toch maar mooi gedaan! 

Dus ontmoet die nieuwe mensen of draag je gedicht voor op een podium. Stap over de grenzen van je comfortzone. 

9. Neem afscheid van energieslurpende mensen of taken 

Als je je snel onzeker voelt, is een stabiele omgeving extra belangrijk. Energieslurpende mensen en taken horen daar niet in thuis. 

Voor energiezuigende mensen geldt meestal dat ze zelf ook erg onzeker zijn. De kans is groot dat zo iemand jouw eigen onzekere gedrag versterkt. Dat wil je uiteraard niet.

Energieslurpende taken maken je vooral moe en gespannen. Wanneer die vermoeidheid zich in je systeem nestelt, vergroot hij je andere negatieve gevoelens. Zoals die onzekerheid. 

Matig dus het aantal energieslurpers om je heen. 

10. Stop met pleasegedrag

Pleasen en onzekerheid zijn elkaars beste vrienden. Als je onzeker bent, vind je het namelijk moeilijker om voor jezelf op te komen. Het is dan veel prettiger om naar de pijpen van anderen te dansen. 

Gelukkig kun je deze gedachte ook omdraaien. Als je gaat stoppen met pleasen, krijgt je zelfvertrouwen meer kans zich te ontwikkelen. Af en toe ‘nee’ zeggen geeft jezelf het gevoel dat je controle houdt. 

Bovendien behartig je daarmee je eigen belangen. Die omschakeling vormt een mooie voedingsbodem voor een minder onzeker leven. 

11. Neem kleine stappen

Zelfverzekerd word je niet in één dag. Al helemaal niet als je een onzekere basis hebt. Maar ook jij kunt het bereiken. Je hebt er alleen de juiste weg en wat geduld voor nodig. 

Wees tevreden met kleine stappen voorwaarts. En als je weer een stapje terug moest doen, is dat helemaal niet erg. Vraag je af wat daaraan ten grondslag lag en kijk daarna weer vooruit. 

Alleen stap voor stap word je een meer zelfverzekerde versie van jezelf. Gun jezelf die tijd. Het scheelt je een hoop stress en frustratie. 

Bij die kleine stapjes horen haalbare doelen. Kleine successen geven je het gevoel dat je op de goede weg bent. Sterker nog, je wordt er zelfverzekerd van, omdat je je doel bereikt hebt.

Lukt het je niet een vooraf bepaald doel te bereiken? Wees niet teleurgesteld in jezelf. Iedereen komt onderweg obstakels tegen. Stel gewoon de weg naar je doel bij. Streef naar kleine successen en daarmee naar zelfvertrouwen. 

Ook jij kunt je onzekerheid overwinnen

Ik geloof er heilig in dat iedereen zijn onzekerheid kan overwinnen. Ook jij. Laat deze tips je daarbij helpen. 

Op welke momenten voelde jij je onzekerheid verdwijnen? Ik ben benieuwd naar je reactie. En ken je anderen die wat aan deze tips kunnen hebben? Deel ze gerust. 

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *