Wil jij meer zelfvertrouwen krijgen? Je zelfvertrouwen vergroten doe je met deze 30 tips!

zelfvertrouwen vergroten

Niets is zo vervelend als een constant gevoel van onzekerheid en twijfel over jezelf. Het vreet energie en houdt je klein.

Wil jij je zelfvertrouwen vergroten? Check dan deze 30 tips. Ik verzeker je dat er altijd een paar bij zitten die jou verder helpen!

1. Herhaal positieve gedachten

Gedachten werken altijd hetzelfde; of ze nu positief of negatief zijn. Zo lang je ze vaak genoeg herhaalt, ga je erin geloven. 

Start daarom iedere dag met een paar mooie gedachten over jezelf en spreek ze hardop uit naar je spiegelbeeld. Bijvoorbeeld: “Ik mag er zijn!” of “Ik ben een mooi mens!”. Spreek ze uit met een gezonde dosis zelfvertrouwen, ook al klopt dat (nog) niet bij je innerlijke gevoel. De manier waarop je dit uitspreekt is niet zo belangrijk. Dat geloof komt na verloop van tijd vanzelf. En je zult ook merken dat het je veel positieve energie op levert. 

2. Geef anderen complimenten

Met complimenten maak je een ander blij. Door anderen te complimenteren kun je ook je eigen zelfvertrouwen vergroten? 

Zie het als een wisselwerking: de ander vindt het leuk om die mooie woorden van jou te ontvangen. Hij ziet jou daardoor als een prettig persoon. Reken maar dat hij jou nu ook sneller complimenteert, waardoor jouw zelfvertrouwen groeit

Met deze strategie voorkom je onnodige negativiteit. Richting de ander, maar ook naar jezelf. 

3. Wees dankbaar voor alles wat je wél hebt

Om je zelfvertrouwen te vergroten, heb je een positieve kijk op de wereld nodig. En op je eigen leven. En iedereen heeft die positieve energie nodig.

Het is heel makkelijk om te verzanden in zelfmedelijden vanwege alles wat jou niet gegund is. Leg liever de nadruk op de dingen die je wel hebt. 

Je zult merken dat je leven ineens een stuk rijker lijkt. Hoe meer dankbaarheid je voelt voor je leven, hoe meer je een gezonde dosis zelfvertrouwen van binnen ervaart. 

4. Accepteer jezelf

Nobody’s perfect. En toch streven veel mensen naar een ideale versie van zichzelf. Doelen hebben is leuk, maar streven naar perfectie werkt averechts. Perfect zijn is namelijk niet haalbaar. 

Als je maar lang genoeg onrealistische doelen nastreeft, krijg je vanzelf het gevoel dat je niet goed genoeg bent. Accepteer daarom liever dat je minder goede kanten hebt. Houd je doelen klein, zodat je regelmatig successen boekt. Wedden dat je je daardoor beter voelt? 

5. Besteed aandacht aan je kleding

Je hoeft echt niet in een driedelig pak of mantelpakje op je werk te verschijnen, maar een goed verzorgd uiterlijk zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen hebt en positieve energie.

Je kent vast het gevoel dat je krijgt als je voor het eerst iets nieuws aantrekt, dat herkennen we allemaal. Verwen jezelf daarom af en toe met een leuke outfit waar je je goed in voelt. 

6. Laat van je horen

Als je mentaal sterker wilt worden, is het goed om af en toe je mening te geven in een bepaalde situatie. Vertel anderen hoe je over dingen denkt.

Dat is niet altijd makkelijk wanneer je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt. Begin daarom in een situatie die voor jou veilig voelt. 

Onthoud wel het volgende: juist als je af en toe iets spannends doet, zorgt dat ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt. 

7. Vergelijk jezelf niet met anderen

Er is altijd iemand beter, sterker, mooier of slimmer dan jij. Tenzij je de wereldkampioen bent natuurlijk. 

Het is dan ook niet aan te raden je steeds met die ander te vergelijken. Je wordt er alleen maar onzeker van. In je gevoel raak je op deze manier ook jezelf kwijt. Maar als je stop met jezelf steeds te vergelijken, hervind je jezelf juist.

Het leven is geen wedstrijd. Waarschijnlijk beschik jij over voldoende positieve dingen om een heel fijn leven te leiden. 

8. Vergroot je zelfkennis

Je zelfvertrouwen vergroten lukt je niet snel als je jezelf niet goed kent. Je weet dan namelijk niet goed wie je bent en waar je voor staat. Of wat je goede en minder goede kanten zijn. Je gaat je onzeker voelen.

Wil je het tegenovergestelde bereiken? Leg dan je persoonlijkheid eens onder de loep. Vraag eens bij vrienden door over hoe zij tegen jou aankijken, lees boeken op dit gebied. Kijk, desnoods met een professional, naar je eigenschappen en visie op het leven.

9. Zorg dat je in vorm bent 

Voor je lichamelijke gesteldheid geldt hetzelfde als voor je kleding: als je goed in je vel zit, straal je dat ook uit. 

Zorg daarom goed voor jezelf. Eet gezond, slaap voldoende en beweeg regelmatig. Die structuur maakt je niet alleen lichamelijk fit, maar ook geestelijk. Want wie vindt het nou niet fijn om gezond door het leven te gaan? 

10. Begin met kleine successen 

Ik gaf al eerder aan dat succeservaringen goed zijn voor je zelfvertrouwen. Als je een zelf gekozen doel bereikt, geeft dat een prettig en krachtig gevoel.

Zorg er daarom voor dat de doelen die je stelt haalbaar zijn. Je hebt niets aan onbereikbare doelen. Natuurlijk mag je jezelf een beetje uitdagen. Zolang je maar regelmatig een succesje behaalt. Daar groei je van. 

11. Neem complimenten dankbaar in ontvangst

Eerder in dit artikel vertelde ik al hoe goed het is om complimenten aan anderen te geven. Ook zelf complimenten ontvangen helpt je natuurlijk naar een beter zelfbeeld. 

Wees dan ook niet te bang zo’n compliment in ontvangst te nemen. Voor veel mensen is dat lastig, omdat ze zelf niet geloven wat de ander zegt. 

Onthoud dat iemand je geen compliment zou geven als hij het niet zou menen.  

12. Straal zelfvertrouwen uit met je houding

Een gebogen hoofd, hangende schouders, de blik naar beneden gericht… Een onzeker persoon is niet moeilijk te herkennen. Datzelfde geldt voor een persoon met zelfvertrouwen.

Ook al voel je je nog niet zo krachtig, straal dan toch uit alsof je dat zelfvertrouwen hebt. Ook al is het onwennig, het is de moeite waard van het uitproberen. Loop rechtop, maak je lang en richt je blik op de wereld om je heen. Het zal niet lang duren voordat je de kracht van binnen ook voelt. 

13. Neem een open houding aan

Zelfvertrouwen krijgt de kans te groeien als je in contact blijft met mensen. Die connecties maken je meer mens. 

Kijk daarom altijd met een open blik de wereld in. Glimlach naar de mensen die je tegenkomt. De kans is groot dat zij hetzelfde doen. Er ontstaat dan een verbondenheid die zowel jou als de ander sterker maakt. Zelfs zonder woorden gebeurt dat al. 

14. Roep je innerlijke criticus een halt toe

Bij een gebrek aan zelfvertrouwen neemt je innerlijke criticus maar al te graag een prominente plaats in op het podium in je hoofd. Hij boort je de grond in waar je bij staat en heel veel invloed lijk je er niet op te hebben. 

Kijk toch eens kritisch naar wat dat stemmetje je allemaal influistert. Neem vooral niet alles serieus wat het zegt. Jouw innerlijke criticus wordt namelijk gevoed door zelfgemaakte gedachten. Mensen met weinig zelfvertrouwen luisteren maar al te vaak naar die negatieve gedachten. Die berusten echt niet altijd op de waarheid. 

15. Fouten maken mag

Ik benoemde al eerder dat streven naar perfectie gebrek aan zelfvertrouwen oplevert. Accepteer ook dat fouten horen bij een weg naar verbetering. 

Je hoeft niet alles in een keer goed te kunnen. De weg naar succes is minstens zo interessant als het succes zelf. Leer van de dingen die niet goed gingen. Geef jezelf er niet voor op je donder. Je gaat je onzeker voelen. 

16. Verban het woord ‘moeten’ 

“Ik moet nog… Ik moet nog…” Zodra je deze woorden leest, zie je de stress er vanaf druipen. En met stress bouw je geen of te weinig zelfvertrouwen op. Je breekt het er alleen maar mee af.

Geef jezelf dus niet meer constant moet-opdrachten.
De kans is groot dat je niet aan al die verwachtingen kunt voldoen. Gevolg? Nog een paar teleurstellingen die je moet verwerken. 

Verpak je taken in een meer positieve formulering, zoals:

  • Ik wil vanavond…
  • Ik ga straks nog even… 

17. Werk aan je persoonlijke ontwikkeling

Zeg nooit dat je dingen niet kan leren, omdat je nou eenmaal zo bent. Beter worden in dingen kan altijd, zolang je maar een growth mindset hebt. Dat wil zeggen dat je gelooft in het feit dat je je ergens in kunt ontwikkelen. 

Blijf dus leren. Zorg ervoor dat je steeds meer kennis vergaart, waardoor je zelfvertrouwen krijgt. 

18. Kom vaker voor jezelf op

Zelfmedelijden weerhoudt je van actie. Ben je het ergens niet mee eens? Laat je stem dan horen. Ondanks dat dat soms moeilijk is. 

Doordat je je eigen grond afbakent, zal het beter lukken je zelfvertrouwen een boost te geven. Je innerlijke zelf weet nu namelijk dat je het voor hem/ haar opneemt. 

19. Toon oprechte belangstelling voor anderen

Die glimlach op de gang is een mooie start voor een verbinding met die collega. Maar waarom bouw je het contact niet wat verder uit? 

Ga eens met de mensen om je heen in gesprek. Mensen met weinig zelfvertrouwen stappen niet snel af op iemand anders. Dit kun je echter wel leren door het simpelweg te doen. Wees oprecht geïnteresseerd in de ander en luister naar hun verhaal. Je zult zien dat zij dan ook sneller interesse tonen in wat jou bezighoudt, waardoor je jezelf ook beter gehoord voelt. 

20. Stel realistische doelen

Eerder gaf ik al aan dat kleine successen je helpen bij je zelfvertrouwen te vergroten. Om die kleine successen te bereiken heb je realistische doelen nodig.

Je hoeft niet in één keer van nul naar honderd. Denk in kleine, haalbare stappen. Uiteindelijk bereik je daar zelfs sneller je einddoel mee. 

21. Blijf in contact met je omgeving

Als onzekerheid je overmant, voelt het heel veilig je in je eentje terug te trekken. Maar hoe prettig dat idee ook is, er schuilt een groot gevaar in. Je verliest die oh zo belangrijke verbinding met de buitenwereld. 

En juist die connectie met anderen maakt jou tot een volledig mens. Een mens dat op zichzelf kan vertrouwen. Blijf dus in contact. 

22. Maak een lijst met positieve eigenschappen

Als je te weinig zelfvertrouwen hebt, mag je best eens opscheppen over jezelf. Schijf op een lijstje 20 eigenschappen van jezelf die je positief vindt. Lukt het niet in één keer? Maak er dan een groter project van. 

Het gaat erom dat jij ook de vanzelfsprekendheden weer gaat herkennen als unieke en mooie onderdelen van jouw karakter. Vooral als je ze zelf herkent en benoemt, vormen ze een krachtige basis zodat je meer zelfvertrouwen krijgt. 

23. Focus op één ding tegelijk

Zoals je niet ineens een vaardigheid kunt beheersen, zo kun je ook niet in één keer overal zelfverzekerd over zijn. Pak daarom je transformatie tot een zelfverzekerd persoon ook in etappes aan.

Richt je eerst op een kant van je leven waar je al enig vertrouwen voelt. Alle andere facetten laat je buiten beschouwing. Pas als je hier een positieve ontwikkeling ziet, breid je je werkveld uit. 

24. Kijk je angsten in de ogen

Met jouw onzekerheid gaan vast angsten gepaard. Angsten zijn op zich geen probleem, tenzij ze verlammend werken. Dan wordt het tijd er iets aan te doen. Ook hierin werk je stap voor stap. 

Ben je bang om voor publiek te spreken? Vraag dan twee of drie collega’s naar je verhaal te luisteren.
Het belangrijkste is ook hier dat je successen ervaart. 

25. Leer omgaan met weerstand

In een ideale wereld is iedereen het altijd met je eens. Helaas werkt het niet zo. Waar belangen tegenstrijdig zijn, ontstaat weerstand. 

Laat je daar niet door ontmoedigen. Wees erop voorbereid dat niet iedereen het altijd met je eens is. Luister naar de wensen van je collega’s en neem ze serieus. Verlies daarbij nooit jouw oorspronkelijke plan uit het oog. 

26. Laat perfectionisme los

Ik gaf het al eerder aan: die perfecte versie van jezelf ga je nooit bereiken. Er is altijd wel iets wat beter kan. 

Blijf dan ook niet te lang hangen in het idee dat alles wat van jouw hand komt perfect moet zijn. Het levert alleen maar frustratie op. 

Zoek naar een versie van jezelf die goed genoeg is. 

27. Vier je successen

Wanneer je één van je doelen hebt bereikt, mag je daar best bij stil staan. Het is veel te makkelijk om direct weer door te willen naar het volgende doel.

Dat kan later ook nog. Je hebt deze mijlpaal bereikt en dat is reden voor een feestje. Trakteer jezelf op iets waar je heel blij van wordt. 

28. Bewaak je grenzen

Een gebrek aan zelfvertrouwen komt soms voort uit stress. Om ervoor te zorgen dat je je zo min mogelijk extra druk op de hals haalt, is het van belang dat je je grenzen bewaakt

Zeg eens ‘nee’ tegen iemand die om je hulp vraagt. Ook grenzen aangeven hoort bij afbakening van je eigen grond. Pas als je voor jezelf opkomt, word je zelfverzekerder. 

29. Oordeel niet (te snel)

Over jezelf en anderen oordelen kan heel prettig zijn. Het geeft je een vals gevoel van houvast; van goed en fout. 

Die oordelen verpletteren echter ook je vermogen neutraal te zijn en open te staan voor verschillende meningen. 

Laat liever iedereen, inclusief jezelf, in zijn waarde. Accepteer dat iedereen mindere kanten heeft. Je leven wordt er heel wat meer ontspannen van. 

30. Oefen regelmatig

Durf te experimenteren op je weg naar zelfvertrouwen. Nogmaals, het is helemaal niet erg als je fouten maakt. Je leert er alleen maar van. 

Alleen als je blijft oefenen, bereik je wat. Zoek je eigen grenzen op en kijk er af en toe eens overheen. Het levert je een hoop inzichten op.

Hou vol!

De weg naar een groter zelfvertrouwen is lang. Je komt onderweg heel wat hobbels en beren tegen. Toch hoop ik dat je met deze tips een aantal van die obstakels kan ontwijken. 

Ga de rest niet uit de weg. Onthoud dat tegenslagen erbij horen en hou vol!  

Welke tip past het beste bij jouw weg om je zelfvertrouwen te vergroten? Geef je mening hieronder.

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *