15 tips om van je zelfmedelijden af te komen

zelfmedelijden

Betrap jij jezelf wel eens op langdurig klagen? Op het gevoel dat iedereen en alles jouw geluk in de weg staat? 

Het is zelfmedelijden dat jou werkelijk in de weg staat en het is hoog tijd die trouwe metgezel vaarwel te zeggen. Deze tips helpen je op weg!

1. Accepteer dat jij verantwoordelijk bent voor je eigen geluk

Ondanks dat het misschien anders voelt, ben jij de hoofdverantwoordelijke voor je eigen geluk. 

Alleen jij. Confronterend, hè?

Ik zeg niet dan anderen niets kunnen toevoegen aan jouw levensgeluk, maar wel dat jij zelf de grootste invloed hebt. Kun je je voorstellen wat er gebeurt als je hangt in negatieve gedachten

Juist, je voelt jezelf zielig. Draai het eens om. Als jij positief leert denken, wordt je wereld een stuk rooskleuriger. Werk aan de winkel dus!

2. Leer omgaan met veranderingen 

Heel veel zelfmedelijden komt voort uit het feit dat de wereld om ons heen verandert. Jij was liever bij de oude situatie gebleven. Die voelde zo veilig en vertrouwd. 

Helaas ontkomt niemand aan veranderingen. Het lot kan toeslaan, bijvoorbeeld in de vorm van ziekte. Of je verliest je baan of je woning. 

Op sommige situaties heb je geen invloed. Op de manier waarop je met deze veranderingen omgaat echter wel. Wees verdrietig om wat je verloren hebt, maar bedenk daarnaast wat je nog wel hebt. En hoe je je nieuwe situatie voor jezelf acceptabel kunt maken. 

3. Focus op de dingen waar je invloed op hebt

Invloed. Het woord viel zojuist al even. Mensen die zwelgen in zelfmedelijden, vergeten dat ze zelf invloed hebben. Of willen het niet weten. Want klagen is makkelijk. 

Als je echter zelf invloed neemt, zul je merken dat je leven heel wat leuker wordt. Jij bepaalt namelijk grotendeels hoe het er dan uit ziet. Van zelf keuzes maken word je bovendien mentaal veel sterker

Lukt het jou niet zelf die invloed te nemen? Vraag een coach of therapeut eens met je mee te denken. 

Instead of worrying about what you cannot control, shift your energy to what you can create.

Roy T. Bennett 

4. Stop pleasegedrag

Ook pleasegedrag gaat vaak hand in hand met zelfmedelijden. Beide komen voort uit het gebrek aan invloed dat je op je eigen leven hebt. 

Als je continu wilt voldoen aan de verwachtingen van een ander, laat je diens agenda jouw leven bepalen. De kans is groot dat je daardoor niet het leven krijgt dat je voor ogen had. Dat is reden genoeg om jezelf heel zielig te vinden. 

Reken daarom af met het idee dat het geluk van de ander voor je eigen geluk gaat. Neem invloed en leef je leven zoals jij dat wil. 

5. Blijf niet hangen in het verleden

Vroeger was alles beter. Je hoort het ouderen vaak zeggen. De wereld verandert steeds sneller. Met name ouderen zijn daar niet tegen opgewassen. 

Ook als je veel last hebt van zelfmedelijden houd je je graag vast aan de veiligheid van toen. 

Dat de dingen nu anders zijn, staat vast. Maar of je van je leven nu het beste wilt maken, is helemaal aan jou. Leef daarom in het nu. Kijk waar je nu blij van wordt en doe daar meer van. 

6. Leer van je fouten

Stel, je had de leukste partner van de wereld. Toch liep je relatie onlangs op de klippen, omdat je partner vond dat jij te weinig flexibel was in je tijd.

Dat is natuurlijk verschrikkelijk. Je verliest iemand bij wie je je lange tijd gelukkig voelde. Een beetje zelfmedelijden is hier best op zijn plaats. Maar ook nu moet er ruimte zijn voor die andere invalshoek. 

Durf kritisch te zijn over je eigen aandeel. Wat kun jij een volgende keer anders doen? Aan die kennis heb je de rest van je leven iets.

7. Wees eerlijk tegen jezelf

Niemand heeft er wat aan als jij jezelf voorhoudt dat het super met je gaat, terwijl dat niet zo is. Het is oké om je niet goed te voelen. Daar mag je best ruimte aan geven.

Blijven zwelgen in zelfmedelijden is echter niet de beste manier om met dat gevoel om te gaan. Het stelt je niet in staat te handelen.

In plaats daarvan bekijk je hoe je je situatie kunt verbeteren. Vraag jezelf bijvoorbeeld af…

  • wat je nodig hebt voor meer levensvreugde;
  • welke tools je nodig hebt om daar te komen. 

8. Geef de macht niet uit handen

Als je leven niet loopt zoals je had gepland, voelt het soms prettig om grote keuzes aan anderen over te laten. Weer wat minder om je zorgen over te maken. 

Op het moment dat je dat doet, geef je echter niet alleen je keuzes uit handen, maar ook de regie over je leven. 

Als die ander vervolgens de foute keuze maakt, is zo’n beslissing natuurlijk voer voor zelfmedelijden. Jij bent er immers het slachtoffer van. Lekker makkelijk, maar niet zo gezond. 

Maak dus je eigen keuzes, zodat jij invloed houdt. 

9. Ontdek waar je bang voor bent

Heb jij angsten die je het liefst ver weg stopt? Dan kom je vast heel stoer over. Ondertussen verdwijnt die angstige kant van jezelf niet. Integendeel, hij verandert in een saboteur die jou in zijn greep heeft.

Zo’n saboteur uit zich regelmatig in zelfmedelijden. Want als je jezelf zielig vindt, hoef je vast niet die spannende stap te zetten. Tenminste, dat vindt het stemmetje in je hoofd. 

Ga daarom juist na waar je bang voor bent. Accepteer dat die angst er is. Je zult zien dat de saboteur in jou nauwelijks nog podium krijgt. 

10. Durf te struikelen

Zelfmedelijden komt ook regelmatig voort uit weerstand. Die weerstand beschermt het kwetsbaarste gedeelte van jezelf. Prima functie dus.

Helaas kun je ook in je weerstand doorschieten. Iedere verandering is dan te veel, terwijl ze onvermijdelijk op je pad komen. Zelfmedelijden is geboren.  

Probeer daarom regelmatig dingen die buiten je comfortzone liggen. Dingen waar je weerstand tegen voelt. Gaan ze goed? Super! Mislukken ze volkomen? Dan ben je weer een ervaring rijker. 

Met vallen en opstaan kom je veel verder dan wanneer je stil blijft zitten en zielig bent. 

11. Verleg je focus

Al jouw gedachten komen uit één energievoorraad. Hoe leger die raakt, hoe vermoeider jij je voelt. Zelfmedelijden zuigt zo’n voorraad heel snel leeg.

Gelukkig zijn er ook genoeg zaken waar je energie van terugkrijgt. Bijvoorbeeld als je iets goeds doet voor iemand anders. Jij krijgt het gevoel dat je iets moois bijdraagt; de ander wordt blij van jouw hulp. 

Zorg er dus voor dat jouw potje energie altijd weer aangevuld wordt. En als een ander daarvan mag meegenieten, is dat mooi meegenomen. 

12. Kom uit je comfortzone

Ik had het er bij tip 10 al over: doe nieuwe dingen en maak fouten. Iets totaal nieuws proberen is daar het ultieme voorbeeld van. 

Dat hoeven echt niet per se enorme dingen te zijn. Spreek bijvoorbeeld eens iets af met iemand die je uit het oog verloren bent. Of ga op dansles. 

Zo’n nieuwe prikkel maakt dat je weer regie neemt. En dat je ervaart dat het oké is om dingen niet meteen foutloos te doen. Dat versterkt je zelfvertrouwen, zodat al dat medelijden niet meer nodig is. 

13. Accepteer dat je niet alles alleen kunt

Je hebt misschien wel in de gaten dat één ding heel belangrijk is als je uit je neerwaartse spiraal van zelfmedelijden wil stappen. 

En dat is invloed nemen. Ook als dingen niet meteen lukken. Júist dan. 

Als iets niet in je eentje lukt, zijn er altijd mensen die het fijn vinden om je te helpen. Vooral als je een constructieve houding aanneemt. Jij wil iets voor elkaar krijgen en zij kunnen hun steentje bijdragen.

Zelfmedelijden is dan helemaal niet nodig!

14. Neem afscheid van mensen die ook in zelfmedelijden zwelgen

Je kent vast dit beeld uit de films: twee hoofdpersonen zitten in hun pyjama op de bank. Voor hun neus staat een grote bak ijs. Ze lepelen er samen uit, terwijl ze elkaar overtroeven met hun zielige verhalen.

Heerlijk idee, toch? Maar pas op dat je niet samen in die modus van zelfmedelijden blijft hangen. De kans is groot dat je elkaars nare gevoel alleen maar versterkt. 

Steek liever je energie in plannen voor leuke dingen samen. Lukt dat niet? Vraag je dan af of jullie wel zo’n goede match zijn.

15. Zie je pijn onder ogen

Hoe gek dit ook klinkt, door zelfmedelijden loop je weg van de pijn die je voelt. En van de verantwoordelijkheid die je hebt om er mee om te leren gaan. 

Geef de pijn de ruimte, ook al voelt dat nog zo rot. Uiteindelijk zwakken ook die heftige emoties wat af. Dat gebeurt echter alleen als je ze toelaat. 

Doe je dat niet, dan blijven ze onder de oppervlakte sudderen. Met vage klachten tot gevolg. Dan kun je beter door de zure appel heen bijten, toch?

Sit with the pain until it passes, and you will be calmer for the next one.

Naval Ravikant, Indiaas-Amerikaanse ondernemer

Neem invloed

Door deze tips voel je hopelijk wel de ruimte om verdrietig te zijn, maar laat je zielig zijn voortaan links liggen. Kom in actie, neem invloed en vier het leven!

Hoe zorg jij ervoor dat je uit de valkuil van zelfmedelijden blijft? 

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *